بلاگ

جراحی لاپراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ، پزشک با استفاده از ابزاری به نام لاپاراسکوپ به بررسی ارگان های تناسلی می پردازد. لاپاراسکوپ ، ابزاری است طویل و باریک به همراه دوربین متصل به آن که تصاویری از ارگان های تناسلی را در اختیار بهترین متخصص زنان قرار می دهد. لاپاراسکوپی ، روش کم تهاجمی است ، آن هم به این دلیل که با ایجاد برش های کوچکی انجام می شود. به همین خاطر ، دوره نقاهت بسیار کوتاه و عوارض بسیار کمی را به همراه خواهد داشت. لاپاراسکوپ از طریق برشی بر روی دیواره شکمی وارد می شود. تصاویر گرفته شده توسط دوربین متصل به دستگاه، بر روی مانیتور نمایش داده خواهند شد. در این روش ، ارگان های تناسلی بدون نیاز به جراحی باز ، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. امکان گرفتن نمونه و بیوپسی در طول این پروسه نیز وجود دارد.

لاپاراسکوپی چیست ؟

روش مدرن برای مشاهده اندام داخلی می باشد که از طریق اعمال برش های کوچک در شکم بیماران انجام پذیر است. تاکنون این تکنیک برای رنج وسیعی از بیماری ها ، موفق عمل کرده است. یکی از مواردی که متخصصان توانسته اند از آن به درمان بیماری های زنان بپردازند ، لاپاراسکوپی تخمدان نام دارد. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید چگونه با اعمال یک برش کوچک می توان اجزای داخلی را مورد بررسی داد؟ در ادامه به خوبی به این سوال پاسخ داده شده است.

لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چگونه انجام می شود ؟

  1. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد ؛ به نحوی که بیمار حین آن هیچ گونه دردی احساس نمی کند.
  2. آنچه در طی این پروسه انجام می شود ، ایجاد برش های کوچک بر روی شکم فرد است که اجازه می دهد پزشک از طریق دستگاه لاپاراسکوپ داخل عضو را مشاهده کند.
  3. ایشان با اعمال اولین برش ، گاز کربن دی اکسید به داخل شکم فرد وارد می کند. با این کار ، به خوبی اجزای داخلی را از هم تفکیک می یابد و تصویر تهیه شده وضوح بالایی خواهد داشت ؛ از طرفی فضای کافی را برای ورود لاپاراسکوپ ایجاد می کند.
  4. در لاپاراسکوپی تخمدان ، پزشک معالج حین مشاهده داخل می تواند به اهداف درمانی خود دست یابد و به حذف بافت های بیمار تخمدان ، اقدام کند .
  5. در نهایت با خروج گاز از شکم محل برش ها بخیه می خورند و پانسمان مناسب اعمال می شود.
  6. اغلب افراد بعد از اتمام پروسه می توانند به منزل بازگردند. بسته به پیچیدگی عمل ، پزشک ممکن است بستری شدن به مدت یک شب را برای شما در نظر بگیرد.

لاپاراسکوپی تخمدان چرا انجام می شود ؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد به علت پتانسیل بالای این متد در تشخیص و درمان ، برای رنج وسیعی از بیماری های مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پزشک به علت کیس خاص خودتان این روش را به شما پیشنهاد داده است باید بدانید ، در لاپاراسکوپی تخمدان عارضه های مربوط به این عضو درمان می یابند. که این موارد عبارتند از :

  • حذف کیست تخمدان.
  • برداشت تخمدان و رحم
  • تشخیص و درمان سرطان در این عضو

دیگر دلایل انجام لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در لاپاراسکوپی رحم ، برش های کوچک تری نسبت به جراحی باز زده می شود. بیشتر بیماران بعد از انجام این روش می توانند به منزل برگردند و محدودیتی در انجام کارهای عادی خود نخواهند داشت. به ندرت پیش می آید که بیماران از درد بعد از لاپاراسکوپی شکایت کنند. لاپاراسکوپی رحم و تخمدان به منظور تشخیص و یا درمان از سوی پزشک تجویز می شود. از جمله دلایل انجام این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود توده لگنی غیر طبیعی و یا وجود کیست در تخمدان ها
  • سرطان تخمدان و یا رحم ، تعیین پخش شدگی سرطان و یا برداشت غدد لنفاوی و بافت های مجاور
  • دردهای لگنی شدید و مزمن
  • بارداری خارج رحمی
  • اندومتریوز
  • مشکلات باروری

آیا لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ها می تواند با خطری همراه باشد ؟

برخی عوارض این روش جراحی می تواند شامل : عفونت ، خونریزی ، آسیب ارگان های اطراف و یا مشکلات تنفسی باشد. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که لاپاراسکوپی ، ایمن تر از روش جراحی باز است و به رفع مشکلات بیان شده در این مقاله ، کمک می کند.

 

اقدامات لازم در لاپاراسکوپی

  • گرفتن نمونه و بیوپسی
  • بررسی علت بروز هر گونه علائم
  • برداشت بافت اسکار و یا بافت غیر طبیعی مانند اندومتریوز
  • ترمیم و یا برداشت بخشی از تخمدان ها و لوله های فالوپ و یا تمام آن
  • ترمیم و برداشت قسمتی از رحم
  • انجام سایر روش های جراحی، مانند برداشت غدد لنفاوی

اقدامات و آمادگی قبل از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

از انجایی که این پروسه از حساسیت بالایی برخوردار است ، لازم است قبل از شروع پروسه بایدها و نبایدهایی را مد نظر قرار دهید ؛ از این طریق در طی لاپاراسکوپی تخمدان پزشک با مشکل مواجه نخواهد شد ، این موارد عبارتند از :

پیش از انجام لاپاراسکوپی :

  • پزشک به بررسی این موضوع می پردازد که آیا بیمار باردار است یا خیر
  • مصرف هر گونه دارو ، مکمل های گیاهی و یا ویتامین ها از سوی پزشک بررسی خواهد شد.
  • پرهیز از مصرف هرگونه دارویی که موجب کاهش غلظت خون شما می شود ، مانند آسپرین ، ایبوپروفن و قرص های ضدالتهابی ، به مدت مشخص.
  • قطع مصرف دخانیات و الکل طبق تجویز پزشک. از آنجایی که موارد یاد شده حتی بر بدن فرد عادی نیز اثرات منفی می گذارد ؛ بنابراین لازم است بیماران لاپاراسکوپی تخمدان ، توصیه یاد شده را جدی بگیرند.

روز قبل از جراحی :

  • از بیمار خواسته می شود مصرف داروهای آسپیرین و ژلوفن را کنار بگذارد. این داروها با رقیق کردن خون ، احتمال خونریزی را افزایش می دهند.
  • در خصوص ادامه مصرف داروها تا روز جراحی ، با پزشک مشورت داشته باشید.
  • افراد سیگاری ، باید استعمال سیگار را کنار بگذارند.
  • فردی از دوستان و نزدیکان باید بیمار را روز جراحی ، همراهی کند.

روز جراحی :

  • بیمار باید ناشتا باشد و از شب قبل و یا هشت ساعت قبل از جراحی ، چیزی نخورد و نیاشامد.
  • در صورتی که دارویی حتما باید مصرف شود ، با آب بسیار کم خورده شود.
  • زمان مناسب حضور در بیمارستان و یا کلینیک را از پزشک خود جویا شوید.
  • چه در بیمارستان بستری شوید یا نشوید فرقی ندارد ، شما به وجود یک همراه در کنار خودتان احتیاج دارید. بهتر است از قبل هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام دهید.

روند لاپاراسکوپی رحم و تخمدان با دکتر درویش زاده در تهران

پروسه لاپاراسکوپی رحم و تخمدان در تهران با دکتر درویش زاده ، روش سرپایی است و نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست. جهت انجام این روش ، برش های کوچکی بر روی شکم و زیر ناف زده و لاپاراسکوپ وارد می شود. گاز کربن دی اکسید نیز از طریق این ابزار وارد می شود تا امکان مشاهده آسان ارگان های تناسلی برای پزشک فراهم شود. در پایان گاز و ابزارها از بدن خارج و برش ها بخیه زده می شوند. بعد از پایان این مرحله، پانسمانی بر روی بخیه ها گذاشته خواهد شد.

دوره نقاهت بعد از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که طول دوره نقاهت ، در هر بیمار متفاوت است و به شرایط جسمانی بستگی دارد. ممکن است برخی افراد بتوانند همان روز کارهای خود را انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر به استراحت بیشتری نیاز دارند. ممکن است برخی بیماران به دلیل وارد شدن گاز ، کمی احساس ناراحتی در ناحیه شکم داشته باشند که البته موقتی بوده و بعد از گذشت چند روز برطرف خواهد شد.

احتمال بروز علائمی از گردن درد و کتف درد ، به دلیل وارد شدن گاز کربن دی اکساید به داخل بدن نیز وجود دارد. اما نکته این است که با جذب گاز ، درد نیر برطرف خواهد شد. دراز کشیدن به پهلو می تواند از شدت درد کم کند. بیمار می تواند از داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک نیز استفاده کند. بسته به علت انجام جراحی لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ، بیمار می تواند بعد از قطع خونریزی ، رابطه جنسی داشته باشد. توصیه می شود در این خصوص حتما با بهترین متخصص زنان تهران مشورت داشته باشید. در صورت انجام هیستروسکوپی ، بیمار باید برای مدتی از برقرای رابطه خودداری کند. توجه داشته باشید که بلند کردن اجسام سنگین تا سه هفته بعد از جراحی ، ممنوع می باشد.

اقدامات بعد از لاپاراسکوپی تخمدان

اینکه بیماران چه مدت زمان برای بهبودی نیاز داشته باشند ، به پیچیدگی پروسه و اعمال جراحات بستگی دارد ؛ اصولا افرادی که با اهداف تشخیصی تحت این پروسیجر قرار می گیرند ، شاهد بهبودی زودتر خواهند بود. بیاد داشته باشید ، رعایت بایدها و نبایدهای تجویز شده ، در کوتاهی دوران نقاهت ، بسیار موثر می شود ؛ بنابراین لازم است در این امر اهمال نکنید تا شاهد بهبودی سریع تر خود باشید. در ادامه نکاتی برای شما توضیح داده خواهد شد که کمک شایانی به این امر خواهد کرد ، پس با ما همراه باشید.

  • رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید.
  • طبق زمان بندی تعیین شده ، ویزیت های فالوآپ را انجام دهید.
  • در دوران نقاهت لاپاراسکوپی رحم و تخمدان ، به اندازه کافی استراحت کنید.
  • بیاد داشته باشید ، استراحت کافی به معنای خوابیدن زیاد نیست ؛ با داشتن پیاده روی کافی از تجمع لخته خون در پاها جلوگیری خواهید کرد.
  • اغلب پزشکان شما را از استحمام منع نمی کنند ، درمورد کیس خاص خودتان با پزشک صحبت کنید.

آیا بعد از لاپاروسکوپی رحم و تخمدان ، خونریزی واژینال اتفاق خواهد افتاد ؟

تجربه کردن اندکی خونریزی وازینال تا یک ماه اول بعد از لاپاروسکوپی رحم و تخمدان کاملاً طبیعی است. در بسیاری از زنان ، در طول چهار تا شش هفته بعد از فرایند جراحی ، چرخه قاعدگی از روند نرمالی برخوردار نخواهد بود. قبل از اینکه قضاوت کنید که آیا روند لاپاروسکوپی در درمان موفق بوده است یا خیر ، دو تا سه ماه دست نگه دارید.

چه مدت بعد از لاپاروسکوپی می توان فعالیت های جنسی را از سر گرفت؟

دو هفته بعد از جراحی می توانید مقاربت داشته باشید. البته ، حتی در دوره نقاهت نیز ممکن است بارداری اتفاق بیافتد. اگر نمی خواهید باردار شوید ، روش های جلوگیری را فراموش نکنید.

مقایسه لاپاروسکوپی و لاپاروتومی

برخی از جراحی های رحم و تخمدان با استفاده از روش لاپاروتومی انجام می شود که در آن یک برش برای باز کردن شکم ایجاد می شود. بیماران معمولاً بعد از چند هفته می توانند فعالیت های نرمال خود را از سر بگیرند. زمان شروع یک فعالیت نرمال روزمره به سطح فیزیکی آن فعالیت مورد نظر وابسته است.
بسیاری از فرایندهای درمانی رحم و تخمدان نیز با استفاده از لاپاروسکوپی انجام می شوند. در این فرایند بیمار اغلب مجاز به برگشت به منزل در همان روز جراحی بعد از اتمام فرایند بوده و دوره ریکاوری نیز تنها چند روز تا یک هفته طول می کشد. تصمیم گیری برای لزوم استفاده از روش لاپاروسکوپی یا روش لاپاروتومی ، موضوعی است که بر مبنای تجربه جراح و منابع موجود انجام می شود.

مزایای جراحی لاپاروسکوپی رحم و تخمدان

لاپاروسکوپی دارای مزایای متعددی می باشد. در این عملیات جراحی ، در مقایسه با جراحی باز ، بیمار بعد از عمل درد کمتری را تجربه می کند. در جراحی باز ، اندازه برش ها بزرگتر بوده و مدت بستری شدن بیمار در بیمارستان و دوره ریکاوری طولانی تر است. در جراحی لاپاروسکوپی رحم و تخمدان ، مدت ریکاوری کوتاه تر بوده و برش های ایجاد شده کوچک تر هستند. این بدان معنی است که بهبود از سرعت بیشتری برخوردار بوده و اسکارهای کوچک تری شکل خواهند گرفت. به علاوه ، به دلیل کوچک بودن برش ها ، خطر بروز عفونت در این روند در مقایسه با جراحی باز ، کمتر است.

جراحی لاپاروسکوپی چقدر طول می کشد ؟

یک عملیات لاپاروسکوپی بین سی دقیقه برای پروسیجرهای ساده تشخیصی تا 3 الی 4 ساعت برای پروسیجرهای پیچیده تر طول می کشد. بیمارانی که سابقه چسبندگی در آنها وجود داشته اند ، مدت زمان بیشتری را در اتاق عمل سپری خواهند کرد. به طور میانگین ، یک عملیات لاپاروسکوپی در حدود 90 دقیقه طول می کشد.

آیا جراحی لاپاروسکوپی بی خطر است ؟

لاپاروسکوپی رحم و تخمدان به طور کلی به عنوان یک عملیات بی خطر و ایمن شناخته می شود. هر ساله هزاران مورد از این روند جراحی در سراسر دنیا انجام می شود. مطالعات وسیع در این زمینه نشان داده است که خطر این عملیات جراحی کمتر از یک درصد است به این معنی که تنها یک نفر از هر صد نفر ممکن است با خطراتی در طول روند درمان مواجه شود. مهم ترین اقدام در کاهش خطر عوارض جراحی ، سپردن اجرای آن به دست یک جراح با تجربه و ماهر است که آموزش های جامعی را در این زمینه درمان دریافت کرده و دارای تجربه وسیعی در خصوص پروسیجر مربوطه می باشد.

چگونه از زخم ها و بخیه های لاپاروسکوپی مراقبت کنیم ؟

معمولاً در طول جراحی، از بخیه های با متریال جذبی استفاده می شود و در نتیجه نیازی به کشیده شدن ندارند. اگر بخیه ها قرمز یا چرکی شدند، پزشک برای مهار آن آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد. بعد از بهبود زخم ها ، بهترین جراح لاپاراسکوپی تهران ، به بیمار توصیه می کند تا به مدت 2 الی 3 ماه ، دوبار در روز از مرطوب کننده بر روی زخم ها استفاده کند.

علائم نگران کننده پس از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

بیمار باید در صورت مشاهده علائمی از قبیل :

  • خونریزی از واژن
  • تب و عدم بهبود آن
  • تهوع و استفراغ
  • دردهای شکمی شدید

به پزشک مراجعه کند.

حذف بافت ها در لاپاراسکوپی تخمدان چگونه انجام می شود ؟

همانطور که در ابتدا مقاله نیز توضیح دادیم ، هدف از انجام این پروسیجر تنها مشاهده نیست ، بلکه ایجاد شرایطی است که پزشک بتواند زائده های موجود را حذف کند. بعد از ارسال لاپاراسکوپ به داخل بدن و مشاهده عضو بیمار ، متخصص زنان با ایجاد برش دیگری از ابزار جراحی استفاده می کند. با این توضیحات شاید فکر کنید که حتما تعداد برش های زیادی مورد نیاز خواهد بود، در پاسخ باید گفت خیر ، خصیصه اصلی این پروسه برش های جزئی با دید وسیع می باشد. بسته به نظر پزشک 1 الی 4 برش به اندازه یک تا دو سانت در شکم بیمار ایجاد می شود ، در نهایت پزشک با استفاده از ابزار جراحی مخصوص در کنار مشاهده دقیق ، عارضه های موجود را پاکسازی می کند. کارایی تکنیک یاد شده وقتی روشن می شود که ، جراح لاپاراسکوپی خوب در تهران ، قصد دارد بافت های سرطانی موجود را حذف کند. کوچکترین اشتباه ممکن است نتایج جبران ناپذیری را به همراه داشه باشد ، اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا لاپاراسکوپی رحم و تخمدان یا بیشترین میزان دقت و کمترین خطا ممکن انجام می شود.

بعد از لاپاراسکوپی رحم و تخمدان چه چیزهایی را تجربه می کنم ؟

  • بعد از اتمام فرآیند شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد تا هوشیاری کامل خود را به دست بیاورید. احساس گیجی ، خستگی و در برخی موارد حالت تهوع در این زمان معمول و از عوارض داروهای بیهوشی لاپاراسکوپی تخمدان می باشد.
  • قبل از اینکه از بیمارستان ترخیص شوید ، دستورالعمل های لازم به شما و همراهتان آموزش داده خواهد شد ؛ این موارد شامل نحوه مراقبت از جای زخم ها و قرص های تجویزی می باشد.
  • احساس درد و ناراحتی در شکم و گلو تا چند روز بعد از لاپاراسکوپی تخمدان ، طبیعی است ؛ با مصرف مسکن می توانید ناراحتی موجود را کنترل کنید.
  • جای نگرانی وجود ندارد اگر احساس درد در ناحیه گردن ، نفخ و خستگی دارید ، این موارد به علت گاز کربن دی اکسید مصرفی حین جراحی می باشد. بعد از جذب طبیعی آن ، ناراحتی های موجود از بین خواهد رفت.
  •  احساس خستگی بعد از گذشت هفته ها از پروسیجر ، بعلت ترمیم زخم ها می باشد ، این موضوع درباره لاپاراسکوپی تخمدان ، جهت حذف بافت ها شدت می یابد.

لاپاراسکوپی تخمدان چه مدت طول می کشد ؟

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که این پروسه چه مدت طول می کشد؟ یکی از ماهیت های فوق العاده این متد سرعت بالای آن می باشد. در مواردی که پزشک برای تشخیص از این روش استفاد می کند ، مجموعا به مدت نیم ساعت زمان احتیاج دارد. اغلب در لاپاراسکوپی تخمدان ، چون هدف جراح لاپاراسکوپی تهران ، درمان عارضه می باشد ، زمان بیشتری نیاز دارد ؛ زیرا می بایست بافت های بیمار را با دقت حذف کند. اگر در این زمینه نگرانی خاصی دارید می توانید با پرسش سوالاتی از پزشک تمام ابهامات موجود را رفع کنید.

عوارض لاپاراسکوپی رحم و تخمدان

در کنار فواید فوق العاده این تکنیک تشخیصی-درمانی بسیار معمول است اگر شاهد عوارض ناچیز آن باشیم. اهم موضوع این است که پزشک بتواند طی آن به بهترین نحو احسنت بیمار را درمان کند. طبق گزارشات اغلب بیماران شاهد عوارض زیر خواهند بود :

  • عفونت
  • خونریزی
  • واکنش به مواد بیهوشی
  • آسیب جزئی به اندام داخلی
  • عوارض ناشی استفاده از گاز کربن دی اکسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *